borderline offensive

 - laughing in the face of fear

Borderline Offensive - konst, integration och humor!
TILLT driver under 3 1/2 år projektet Borderline Offensive som syftar till att utmana okunnighet, rädsla och fördomar genom möten mellan migranter och etablerade européer. Den röda tråden i projektet är dessa möten med 20 konstnärer som kreativ motor.
Projektparter är förutom TILLT 11 organisationer i lika många länder i Europa och Mellanöstern/Nordafrika.

vad händer i projektet?

2018 genomfördes fem konstnärsresidenser i Sverige, Bulgarien, Serbien, Slovakien och Nederländerna. 
Under residenset har man utbytt kunskap om sina konstnärliga metoder med andra konstnärer, genomfört interkulturella workshops mellan etablerade och nyanlända medborgare och fick även möjlighet att arbeta med sitt egna konstnärliga arbete.
 

Efter residenset har konstnärerna haft i uppdrag att ta fram förslag till konstnärliga avtryck som kan turnera i Europa under 2019 och återigen möta målgrupperna.

Fyra av dessa förslag har valts ut och kommer att turnera runt hela Europa, inklusive Sverige. TILLT kommer att samarbeta med olika lokala och regionala kulturaktörer för att ta emot projekten och bidra till social och kulturell utveckling i Västra Götalandsregionen.

En kort beskrivning av TILLTs projekt Borderline Offensive med engelsk textning.
Copyright Västra Götalandsregionen.

De 4 projekten är:

  • 3 Migrants on a Boat, av Petko Dourmana från Bulgarien: en platsspecifik installation, där scener från från Jerome K. Jeromes komiska roman "Tre män i en båt" framförs i mörkret, och publiken fungerar som gränspatrull med hjälp av infraröd bildförstärkare.
  • Migration Road Fazine, av Darinka Pop-Mitić från Serbien och Nalan Yırtmaç från Turkiet: ett fanzin som görs av migranter för migranter med kollage, litteratur, bild och tecknade serier med mera. Syftet är att ge deltagarna egen röst men också att dela äventyr med varandra.
  • Museum of Real History, av Abduljabbar Alsuhili från Sverige, Ivana Satekova från Slovakien och Omar abi Azar från Libanon: en samtidskonst-utställning där galna populistiska konspirationsteorier "bekräftas", i syfte att förolämpa vår kollektiva intelligens. 
  • Paper Puppet Poetry, av ŠKART-kollektivet, från Serbien: ett gör-det-själv-koncept för barn och unga, där deltagarna själva skapar pappersdockor, manus och berättelser, och framför föreställningen för varandra.  

Följande konstnärer rekryterades under residensen:
Residens i Bulgarien 
FYTA (Grekland/Serbien)
Gergana Dimitrova (Bulgairen)
Güneş Terkol (Tukiet)
Veera Suvalo Grimberg (Sverige)

Residens i Nederländerna 
Grendel Games (Nederländerna) 
Peter Gonda (Slovakien) 
Petko Dourmana (Bulgarien) 
Salam Al Hassan (Syrien) 

Residens i Serbien 
Dara Pop-Mitic & Svebor Midžic (Serbien) 
Linda Wardal (Sverige) 
Nalan Yırtmaç (Världen, fri plats)
Zen Roorda (Nederländerna) 

Residens i Slovakien 
Dragan Protic/SKART (Serbien) 
Khaled Jarrar (Palestina)
Peter Kociš (Slovakien)
Sytze Schalk (Nederländerna)

Residens i Sverige 
Abduljabbar Alsuhili (Sverige) 
Destructive Creation (Bulgarien) 
Ivana Šáteková (Slovakien) 
Zoukak Cultural Association (Libanon)

En kort dokumentation från konstnärsresidenset i Sverige som genomfördes i samarbete med Nordiska Akvarellmuséet. Filmen är gjord av Anna Hulth.

loading...

Bilder från projektets kick-off i Gabrovo, Bulgarien oktober 2017. 
All photos by: Borderline Offensive, Ivan-Aleksandyr Kjutev, Silvia Cherkezova and TILLT.